„Vaikų linijos“ mokytojų apklausa: per nuotolinį mokymą pastebėjo mažiau patyčių tarp mokinių

2020-09-17

Per karantiną „Vaikų linija“ sulaukė mažiau vaikų kreipimųsi telefonu ir internetu, susijusių su patyčiomis. Vykdydama kampaniją BE PATYČIŲ, „Vaikų linija“ atliko mokytojų apklausą, kuria aiškintasi, kiek mokytojai pastebėjo gyvai vykstančių patyčių prieš karantiną, kiek matė elektroninių patyčių, vykstant nuotoliniam mokymuisi, taip pat – kiek patys mokiniai pasakojo apie vykstančias patyčias.

„Vaikų linijos“ apklausoje dalyvavo 422 mokytojai, mokantys 5-8 klasių moksleivius (42,4 %), ikimokyklinukus-pradinukus (31 %) ir 9-12 klases (26,5 %).

Iki karantino žeminantį kitų mokinių elgesį bent kartą per mėnesį pastebėdavo beveik 75 proc. mokytojų. Iš visų apklausoje dalyvavusių mokytojų, didesnė dalis (66,5 proc.) įvardijo, kad į juos mokiniai bent kartą per mėnesį kreipdavosi pagalbos, pranešdami apie žeminantį kitų mokinių elgesį.

Daugiausiai žeminančio ar kitokio patyčių elgesio pastebėjo su 5-8 klasių mokiniais dirbantys mokytojai (82 proc.), tuo tarpu mažiau su tokiu elgesiu nurodė susiduriantys ir jį pastebintys ikimokyklinių-pradinių klasių mokytojai (63 proc.).

Rečiausiai į mokytojus pagalbos kreipėsi vyriausi mokiniai (9-12 klasių). Beveik 40 proc. šios amžiaus grupės mokytojų įvardijo, kad mokiniai niekada nesikreipė dėl kito mokinio žeminančio elgesio, nors 75 proc. mokytojų teigė bent kartą per mėnesį pastebėdavę tokį elgesį tarp šio amžiaus mokinių.

Karantino metu, mokymosi procesui persikėlus į virtualią erdvę, mokytojai teigė pastebėję gerokai mažiau mokinių tarpusavio žeminančio elgesio. Tik 5 procentai ikimokyklinių-pradinių klasių mokytojų įvardijo pastebėję žeminantį elgesį nuotolinių pamokų metu. Tarp vyresnių mokinių tokio elgesio buvo daugiau, bet ir jo sumažėjo – 20 proc. mokytojų įvardijo pastebėję patyčių ir kitokio žeminančio elgesio tarp 5-8 klasių mokinių, 15 proc. mokytojų teigė tokį elgesį matę tarp 9-12 klasių moksleivių.

Tikslinantis, su kokio pobūdžio žeminančiu elgesiu buvo susidurta nuotolinių pamokų metu, mokytojai minėjo daugiau atvejų tokio mokymo pradžioje. Mokiniai duodavo mokymo platformų prisijungimus kitiems, bandydavo technologijų galimybes, pavyzdžiui, dalijosi ekranu su pornografiniais vaizdais, piešė lytinius organus ir pan. Mokytojai minėjo ir įžeidžius komentarus, apsimetimą kitu asmeniu.

Mokytojų apklausos rezultatai rodo, kad pastebimų patyčių tarp vaikų, jiems mokantis nuotoliniu būdu, sumažėjo. Tai gali atrodyti suprantamas rezultatas, nes patyčios yra grupinis procesas, jos beveik visada vyksta tokiu metu ir tokioje vietoje, kur yra stebėtojų, o karantino metu vaikai išties neturėjo galimybių būti grupėse ir susitikti.

Tačiau tokie apklausos rezultatai, „Vaikų linijos“ patyčių prevencijos specialistų nuomone, neatsako į klausimą, kiek vaikai patiria elektroninių patyčių, kurios nebūtinai yra mokytojams pastebimos nuotolinių pamokų metu. Tarptautinio Moksleivių gyvensenos ir sveikatos tyrimo, kurį kas ketverius metus inicijuoja Pasaulio sveikatos organizacija, 2017–2018 duomenimis, elektronines patyčias Lietuvoje patyrė 25 proc. berniukų ir 19 proc. mergaičių. Tikėtina, kad panašus procentas vaikų ir karantino laikotarpiu galėjo susidurti su el. patyčiomis, nes patyčių mastas greitai nesikeičia.

Pasikeitus visai mokymosi tvarkai, vaikai prarado ir įprastus būdus kreiptis pagalbos į mokytojus, pagalbos mokiniui specialistus, kurie yra dažnas paramos šaltinis, patyčioms vykstant mokymosi aplinkoje.

Jei vėl prireiktų nuotolinio mokymo, „Vaikų linijos“ patyčių prevencijos specialistai siūlo pasiruošti ir socialinėms, santykių situacijoms, galinčioms vykti nuotolinių pamokų metu ar tarp jų. Mokytojams per klasės valandėles ar kitu tinkamu laiku reikėtų aptarti su vaikais, kokios yra bendravimo nuotolinių pamokų metu taisyklės, kur ir kokiu būdu jiems kreiptis, jei susiduria su bendraamžių žeminančiu elgesiu.

Į pagalbą mokytojams „Vaikų linijos“ specialistai paruošė specialų leidinį apie elektronines patyčias, jų pastebėjimo, reagavimo, sprendimo būdus. Kviečiame mokytojus laisvai juo naudotis savo darbe. Leidinį apie elektronines patyčias mokytojams rasite čia.

Daugiau informacijos apie elektronines patyčias galite rasti: internete.bepatyciu.lt